Fackböcker

Marknadskommunikation - Varumärken - Marknadsstrategi

Året måste varit 1989 eller 1990. Vi spelade Shakespeares Trettondagsafton på Östgötateaterns stora scen i Norrköping, eller kanske var det Linköping. Själv var jag gunstling vid furstens hov, en plats jag nu blivit petad ifrån av nån annan ädling som senare visar sig vara förklädd ungmö som sedan gifter sig med fursten av Orsino. Ingen stor roll. Min uppgift bestod mycket i att stå där lite vid sidan om och se tjusig ut, i en annars alldeles utmärkt uppsättning av Olle Johansson.

Eftersom jag stod där så mycket och såg förträfflig ut, sa några repliker här och kom in som budbärare där, så ville jag utveckla det jag ändå gjorde. Jag stod ju i alla fall där. Så jag lade till en falsk sorti, som för att framvisa min förbittring över att inte längre vara gunstling. Ett rollfack jag ofta hamnade i, andre älskaren – den som aldrig får tjejen och gärna är lite korkad. Vi spelade för fulla hus, och 600 åskådare vred sig av skratt. Uppmuntrad av framgången försökte jag experimentera lite, gjorde det hela lite större i åtbörderna, gjorde det två gånger, och publiken tystnade helt. Så vad var det som gjorde att 600 personer samtidigt tyckte samma sak?

Man skulle kunna säga att det var där min förundran började för hur det egentligen fungerar när människor blir påverkade, berörda och ändrar attityd. Men det var nog inte där heller. Redan som liten var jag bestört över att den som hade rätt (dvs. jag själv) inte fick rätt, trots att det hela var uppenbart orättvist. Senare i livet kom jag att sjunga mycket klassisk musik, efter en inledning i tonåren av punk. Jag hade en kraftfull röst, och behövde aldrig ta i särskilt mycket för att nå hela vägen ut till bortre raden i publiken. Varje gång jag sjöng offentligt så såg jag någon som grät. När jag återigen sjöng en gång till, flera år efter det att jag egentligen slutat, så hände ingenting – jag hade förlorat den förmåga jag en gång hade. Men vad var egentligen förmågan? Jag är fortfarande inte klar över den saken. Jag har i tidigare akademiskt arbete visat att den förhärskande synen på hur påverkan-attitydförändring fungerar, endast förklarar 25% av beteendet, oavsett vem det är som säger något. Den huvudsakliga förklaringen ligger någon annanstans. Det jag hävdar är att svaret främst finns i hur hjärnan evolutionärt är uppbyggd och hur ledningarna är dragna, samt hur människan evolutionärt utvecklas som flockvarelse, där strategier för relationen till flockledare och andra flockmedlemmar är fundamental för hur åsikter och attityder bildas. Men det är inte bara det som förklarar grejen, det finns något annat också som svårligen kan fångas via statistisk bevisning eller kvalitativa metoder.

Mina fackböcker är pusselbitar i det arbetat. De används också som kurslitteratur på flera universitet och högskolor. Jag har tidigare arbetat på Stockholms universitet, Institutionen för reklam och PR (tidigare IHR och Grafiska institutet) där jag byggde upp och ansvarade för en ny kandidatutbildning under några år: Marknadskommunikation och IT. I likhet med det mesta här i världen, så är mina böcker på många sätt frukten av ett grupparbete. Jag tänker då främst på min förläggare Anders Abrahamsson på Liber och min manusgranskare Karin Landmér, som bidragit till att helheten blev bättre än bara bra.

KÖP: Allt du behöver veta om marknadskommunikation, Liber, ISBN 9789147095056. Finns även som talbok.
Läs mer om boken här

KÖP: Allt du behöver veta om varumärken, Liber, ISBN 9789147096602. Finns även som e-bok och som talbok.
Läs mer om boken här

Makt och påverkan, utkommer under 2019.

Läs mer om Anders Amnéus

LÄS MER OM:
Teknikutveckling: Varför vann England när Kina egentligen var bättre, och varför spöade vi engelsmännen först?
Det västerländska vetandets uppkomst: Hjärnans konstruktion, hur tänkandet utvecklades och därigenom förändrade vetandet
Historieskrivning: När berättelsen om verkligheten blir verkligare än verkligheten

KÖP: Thule, Catoblepas förlag, ISBN 9789188183002. Finns även som e-bok.
Läs mer om boken här

KÖP: Röd gryning, Lyacon förlag, ISBN 9789198481372
Läs mer om boken här